En eksklusiv sommerferieaktivitet i uge 27-31
16. juni 2026
16. juni 2026
Skoleferien nærmer sig, og hvis I leder efter meningsfulde sommerferieaktiviteter for hele familien, slår vi snart dørene op for en helt særlig oplevelse i Ørstedsalen. Fra uge 27 til og med uge 31 inviterer vi indenfor til vores eksklusive sommerværksted under navnet Playing with the Sun.
Oplev det nye solcelle-værksted på Energimuseet
Det bliver en sjov og lærerig sommerferieaktivitet, hvor store og små kan være kreative sammen og udforske fremtidens energi.
Denne aktivitet er udviklet specifikt som en særlig attraktion til sommerferien, og den kan derfor kun opleves i en begrænset periode på fem uger. Forbindelsen mellem leg og læring er i højsædet, og værkstedet er indrettet som et åbent rum, hvor der er plads til fordybelse, uanset om man er barn, forælder eller bedsteforælder. Det er den oplagte dagsudflugt i sommerferien, hvis I ønsker en oplevelse, der udfordrer kreativiteten.

Kreative eksperimenter helt uden manualer
I modsætning til klassiske udstillinger, skal man i dette sommerværksted have fingrene helt ned i materialerne. Vi arbejder ud fra den såkaldte ”tinkering”-metode. Det betyder kort og godt, at der ikke findes nogen facitliste eller færdige manualer.
Vores gæster får stillet et alsidigt byggesæt til rådighed bestående af:
-
Små, fungerende solceller
-
Forskellige typer genbrugsmaterialer
-
Små elektriske motorer
Helt uden brug af svær elektronik eller programmering kan man bygge alt fra finurlige mekaniske maskiner til bygninger og lyskunst. Det fascinerende element opstår i det sekund, hvor solens stråler eller et kunstigt lys rammer solcellen, og den hjemmelavede opfindelse pludselig vækkes til live og bevæger sig.

Forstå grøn energi gennem praktisk leg
Formålet med vores aktiviteter i sommerferien er at gøre komplekse emner som vedvarende energi og bæredygtighed fuldstændig nærværende. I stedet for blot at læse om teknologien, får børn og voksne mekanikken direkte i hænderne. Når man selv ser, hvordan lys omdannes til direkte bevægelse, skabes der en dybere forståelse for den grønne omstilling – en forståelse, der starter med ren nysgerrighed og skabertrang.

Praktisk om sommerferien på Energimuseet
Aktiviteten kræver ikke forhåndstilmelding, og det er gratis at deltage, når først entréen til museet er betalt.
-
Periode: Hver dag fra uge 27 til og med uge 31
-
Placering: Ørstedsalen i hovedbygningen
-
Læs mere om aktiviteten her: https://energimuseet.dk/playing-with-the-sun-byg-med-solenergi/
- Entré: Husk, at børn og unge under 18 år altid har gratis adgang til museet
Vi glæder os til at byde jer velkommen til en sommer fuld af store opdagelser for store og små.